Fra Lissabons sol til de ukendte Scillyøer

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Kom på et forrygende ekspeditionstogt med eksklusive Ocean Albatros til det ukendte Bretagne og England.

Tag med på en spændende rejse om bord på Ocean Albatros, vores specialbyggede ekspeditionsskib.

På rejsen sejler vi i kølvandet på tidlige tiders europæiske rejsende og udforsker de mindre besøgte sider af Portugal, Spanien, Frankrig og England.

Vores rejse begynder i den fortryllende portugisiske hovedstad Lissabon, hvor fado-musikken strømmer ud fra stemningsfulde barer, der serverer grøn vin, og sporvognene bumler op ad de stejle gader.

Næste stop er den legendariske by Porto, der er hjemsted for portvin og hjertet af portugisisk kultur, og derefter går turen videre til den antikke spanske by La Coruña, hvor gamle stenmure indrammer byen og et årtusindgammelt fyrtårn vogter over det frodige Galicien.

Dernæst sejler vi videre og besøger fæstningsbyen Concarneau i hjertet af Bretagne, hvor vi oplever en levende blanding af fransk og bretonsk kultur, før vi endelig krydser den Engelske Kanal og sætter kursen mod de ukendte Scillyøer.

Fra Scilly sejler vi langs Englands sydkyst, et område med hyggelige havnebyer, fæstningsbyer, jura-fossiler og betagende kystlandskaber.

Vi afslutter i Portsmouth, som er hjemstavn for den britiske flåde.

Dette forårstogt med Ocean Albatros er den ultimative rejse langs Europas atlanterhavskyst til et ukendt hjørne af England.

*Vi arbejder på højtryk på at forberede en udflugtspakke, som kan tilkøbes før afrejse, og forventer at have denne klar ultimo oktober 2024, hvorefter alle gæster vil blive kontaktet.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Euro, Pound Sterling

Dagsprogram 11 dage
Dag 1
Flyrejse København – Lissabon, Portugals hovedstad
Dag 2
Byrundtur i Lissabon med vores danske rejseleder
Dag 3
Lissabon på egen hånd og ombordstigning
Dag 4
Leixões/Porto, Portugal
Dag 5
La Coruña, Galicien, Spanien
Dag 6
Til søs på vej til Concarneau
Dag 7
Concarneau, Bretagne, Frankrig
Dag 8
Scillyøerne, England. Besøg i Abbey Gardens
Dag 9
Fowey, England
Dag 10
Portland, England
Dag 11
Portsmouth, England – afmønstring og hjemrejse

Ocean Albatros

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Albatros har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Der er plads til 189 passagerer om bord og det gennemarbejdede design skaber en intim atmosfære med fantastisk personlig service fra skibets personale. Det er let at komme rundt om bord, og du slipper for menneskemængder og køer. På Ocean Albatros kombineres den behagelige sejlads, man kender fra større skibe med moderne luksus.

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
24.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Flyrejse København – Lissabon, Portugals hovedstad

Vi letter fra Københavns lufthavn og flyver til Lissabon, hvor vi bliver hentet i bus og kørt direkte til vores hotel. Efter ankomsten indlogeres vi, og om aftenen spiser vi en hyggelig velkomstmiddag.

Velkomstmiddag i Lissabon.

Dag 2
Byrundtur i Lissabon med vores danske rejseleder

Lissabon ligger ved Tejo-flodens udmunding og er ligesom Rom bygget på syv høje. For 400 år siden gjorde tidens berømte søfarere byen kendt, og Lissabon blev centrum for en verdensomspændende handel med krydderier, silke og guld.

Lissabon voksede og blev en af verdens rigeste byer, og befolkningstallet fordobledes på rekordtid. Men midt under morgenandagten den 1. november 1755 ramtes byen af et kæmpemæssigt jordskælv. Ikke meget blev skånet, stort set kun den arabiske bydel Alfama stod tilbage.

I dag er Lissabon ikke desto mindre en smuk og charmerende by med kakkeludsmykkede husfacader, stejle gader og gamle sporvogne. De kæmpestore og ret særprægede udendørs elevatorer bringer dig let fra den ene bydel til den anden. Den mest berømte elevator er opført af Gustave Eiffel, Eiffeltårnets skaber, og den bringer folk op over kvarteret Bairro Alto, hvorfra man kan nyde udsigten over det smukke Rossio-torv og Baixa-kvarteret.

Bairro Alto-kvarteret har sin helt egen charme. Her er en blanding af rigt og fattigt, nyt og gammelt. Det er skønt at gå rundt i de smalle gader, studere finurlige detaljer på de gamle huse, kigge ind i de små butikker eller iagttage en kat, der nyder solen på en smedejernsbalkon.

Tæt på Bairro Alto ligger det maleriske Rossio-torv omgivet af smukke 1800-tals bygninger og med små hyggelige caféer, et springvand og et levende gademiljø. I nærheden ligger Rossio-banegården med de karakteristiske hesteskoformede indgangspartier. Den er bygget i 1890, og den smukke facade er i manuelinsk stil.

 

På en af byens syv høje ligger fæstningen Sao Jorge. Den er bygget i det 12. århundrede, og inde bag murene ligger det maleriske kvarter Santa Cruz med små huse klistret op ad hinanden. Nedenfor ligger Alfama-kvarteret som måske er den smukkeste og mest fascinerende bydel. Her ligger det middelalderlige Lissabon med en labyrint af stejle gader, trapper og brolagte smøger. Smukke kakler pryder husmurene, her står blomsterkrukker rundtomkring, og vasketøjet hænger til tørre i smøgerne. Tiden synes at stå stille.

Nogle af Lissabons største og smukkeste bygningsværker ligger i Belem-kvarteret i udkanten af byen. Fra foden af Belem-tårnet drog de store opdagelsesrejsende i 1400- og 1500-tallet ud på deres rejser. Tårnet er en pragtudgave i manuelinsk stil, med kniplingslignende ornamenter, balkoner og små vagttårne. Det blev i sin tid bygget lige ved flodmundingen, der hvor Vasco da Gama satte ud på en af sine mange rejser.

Vi tager på byrundtur og ser nærmere på nogle af de mange seværdigheder, inden vi bliver kørt tilbage til hotellet.

Morgenmad på hotellet og lokal frokost.

Dag 3
Lissabon på egen hånd og ombordstigning

Formiddagen i Lissabon er til fri disposition. Her kan du på egen hånd eller i selskab med rejselederen gå på opdagelse gennem byens historie, der strækker sig tusinder af år tilbage og omfatter besættelser af fønikerne, romerne, vestgoterne, det islamiske umayyadiske kalifat og en række kristne kongeriger, før den officielt blev erklæret som hovedstad i Kongeriget Portugal i 1256.

Lissabon er således Europas næstældste europæiske hovedstad kun overgået af Athen. Byen har i århundreder været udgangspunktet for ekspeditioner til verdens fjerneste hjørner, på samme måde som den fra ca. midt på eftermiddagen vil blive det for os, når vi går om bord på MV Ocean Albatros.

Efter den obligatoriske sikkerhedsbriefing og -øvelse kan du gå på opdagelse om bord eller nyde udsigten fra de ydre dæk, mens vi sejler ud af denne storslåede by, på vej mod de vilde vestkyster i det nordlige Europa.

Morgenmad på hotellet og middag om bord.

Dag 4
Leixões/Porto, Portugal
Dom Luís I-broen forbinder Porto og Vila Nova de Gaia

På den nordlige side af Porto ligger Leixões, som er Portugals næststørste og travleste havn. Den blev bygget for at lette presset på byens gamle bymidte. Og hvilken bymidte! Porto kom på UNESCO’s liste over verdensarv i 1996 og er et af de fineste eksempler på jorden på en velbevaret historisk by, hvor monumenter, gamle bygninger og andre arkitektoniske vidundere dukker frem, hver gang man drejer om et gadehjørne.

Porto strækker sig over en dyb kløft, der er dannet der, hvor Douro-floden – den største på den Iberiske Halvø målt på udstrømning – løber ud i havet. Her mødes varme luftmasser fra det indre af landet med kølige briser fra Atlanterhavet, hvilket skaber det perfekte klima med solrige sommerdage tempereret af frisk havluft. Byens gyldne strande ligger ud til det åbne Atlanterhav, og de store bølger tiltrækker surfere og adrenalinsøgende fra hele verden.

Denne majestætiske by har dog meget mere at byde på end strandliv. Porto har trods sin lille størrelse sammenlignet med mange europæiske byer spillet en vigtig rolle i verdenshistorien. Det var her, ægteskabet beseglede den militære alliance mellem Portugal og England i 1387, da Filippa av Lancaster blev gift med Johan 1. af Portugal – en alliance, der er lige så stærk i dag som for 650 år siden. Skibe bygget i Porto var blandt de første, der sejlede ned langs Vestafrikas kyst og styrkede Portugals rolle i Opdagelsestiden (herunder desværre også rollen i den transatlantiske slavehandel).

Da Porto er grundlagt på handel, er det ikke overraskende, at byens smukkeste bygninger ligger ved kajerne langs Douro-floden. I dag overskygges disse gamle dokker af en enorm jernbro, der forbinder byens nordlige og sydlige sider, og bakketoppene ovenfor er kronet med nogle af de ældste og bedst bevarede bygninger i Europa såsom Portos katedral.

Morgenmad, frokost og middag om bord.

Dag 5
La Coruña, Galicien, Spanien

På en smal landtange ved den nordvestlige spids af det spanske fastland ligger byen LA Coruña, en af de største og mest kulturelt betydningsfulde byer i Galicien.

La Coruña var en havneby, længe før romerne ankom til denne del af Europa, og regionens før-romerske keltiske rødder er stærke. I de frodige bakker over byen ser man stråtækte rundhuse, der er uændrede i byggestil siden jernalderen, skue ud over Biscayabugten – mange af dem er nu omdannet til smarte sommerhuse og ferieboliger.

Da romerne ankom til La Coruña, gik de i gang med at forbedre byens havn og lagde grundlaget for den moderne by. I den forbindelse byggede de et af byens mest berømte vartegn, Torre de Hércules (Herkules-tårnet), et 55 meter højt fyrtårn, som stadig står stolt og bevogter byens skibsruter her næsten to tusind år senere.

Området omkring tårnet er i dag en populær lokal park, hvor coruñeses (indbyggerne i La Coruña, eller A Coruña, som den hedder på galicisk) går i deres forfædres fodspor.

Den gamle bydel i La Coruña udgør kernen i den moderne by, og dele af de gamle mure, der blev bygget i middelalderen for at holde vikingeangribere fra nord og mauriske slavehandlere fra syd ude, omgiver stadig de smalle gader.

Klimaet i Galicien er stærkt påvirket af Atlanterhavet, og byen oplever langt mere regn end størstedelen af Spanien. Selv bygningerne i byen afspejler klimaet. Langs vandet findes balkoner i galería-stil med balkoner med glaspaneler, der kan trækkes til side, som er kopieret efter udformningen på tårne på krigsskibe i tidligere tider. De anses for at være ideelle i regionens våde klima.

 

La Coruñas milde klima gør den til et populært feriemål for spaniere, der flygter fra den voldsomme sommerhede i landets indre regioner. Herfra udgør også mangt en vigtig skibsrute, hvilket betyder, at udlændinge har besøgt byen siden tidernes morgen. Den var tidligere den vigtigste indgangsvej ad søvejen for pilgrimme på vej til den hellige by Santiago de Compostela.

Mens disse hellige fortsat rejser dertil den dag i dag, ses udenlandske besøgende dog ofte nyde den milde varme på byens strande, suge atmosfæren til sig på de caféfyldte Plaza María Pita eller spadsere langs Paseo Maritímo, byens spektakulære ni kilometer lange promenade, der passerer alle de vigtigste seværdigheder i byen.

Morgenmad, frokost og middag om bord.

Dag 6
Til søs på vej til Concarneau

Mellem Galicien og Bretagne ligger Biscayabugten. Tidligere tiders sømænd hviskede om dette berygtede farvand, der er hjemsted for nogle af Atlanterhavets mest voldsomme vintervejrsforhold. Heldigvis har moderne fremskridt inden for maritim teknologi tæmmet disse berygtede vande, så vi kan med ro i sindet nyde faciliteterne om bord på Ocean Albatros og på mageligste vis lade os transportere over bugten.

Dette farvande har været skueplads for nogle af de mest dramatiske søslag i historien, da der er direkte adgang til Biscayabugten fra Spanien, Frankrig og Storbritannien.

Det var her, de britiske og spanske armadaer stødte sammen under opdagelsestiden, og hvor krigsskibe er gået til bunds under begge verdenskrige. Heldigvis er bugten i dag et fredeligt sted med et væld af kommercielle skibsruter og den krydses ligeledes af en mængde færger.

Sødage er den perfekte mulighed for at slappe af og nyde faciliteterne ombord på Ocean Albatros. Få pulsen op i træningscentret, gå en tur i saunaen eller nyd havudsigten fra boblebadene.

Biscayabugten er nemlig verdenskendt for sine mange havpattedyr, for midt i bugten ligger en enorm kontinentalsokkel, som fører næringsstoffer fra dybhavet op til overfladen og skaber et fristed for havdyr. Her ser man ofte delfiner, marsvin og hvaler, så sørg for at have din kikkert klar.

Morgenmad, frokost og middag om bord.

Dag 7
Concarneau, Bretagne, Frankrig

Den middelalderlige fæstningsby Concarneau ligger stolt i Baie de La Forêt. Den er en af Bretagnes flotte historiske byer, gennemsyret af bretonsk kultur og rig på kunst og historie. Den ligger smukt placeret mellem gyldne strande og bølgende grønne bakker.

Concarneau ligger i hjertet af Bretagne, den store halvø i det nordvestlige Frankrig. Da det romerske vælde i Europa kollapsede i det 4. århundrede, sejlede briter fra det, der nu er Devon og Cornwall, til Bretagne. Flere fulgte efter under de angelsaksiske invasioner i det 5. og 6. århundrede.

Deres sprog udviklede sig til moderne bretonsk, et keltisk sprog nært beslægtet med walisisk, gælisk og irsk og radikalt forskelligt fra fransk. Sproget gik tilbage på grund af regeringspolitik i 1800-tallet, men man har de seneste mange år oplevet en livlig genopblomstring, så du kan godt forvente at se tosprogede skilte overalt i byen.

Den befæstede bys nøjagtige oprindelse er gået tabt gennem tiden, selvom man dog ved, at de nuværende mure blev opført i løbet af det 14. og 15. århundrede – en periode hvor England og Frankrig næsten konstant var i krig. Efter den franske revolution fik byen sin moderne form med nye huse langs bugten.

I den gamle bydel kan man lade sig fare vild i en labyrint af brostensbelagte gader, mure, små hyggelige butikker og caféer – alt nænsomt restaureret i løbet af 2010'erne. Den moderne havn omkring den befæstede by er hjemsted for en af Frankrigs største fiskerflåder, så du kan snildt prøvesmage dagens fangst på en af de mange lokale restauranter langs kajen.

Morgenmad, frokost og middag om bord.

Dag 8
Scillyøerne, England. Besøg i Abbey Gardens

Scillyøerne udgøres af en klynge af granitøer og skær 45 km sydøst for Cornwall og er dermed den sydligste del af Storbritannien. Disse grønne, frodige og indbydende øer i et glemt hjørne af Europa er en sand have, der holdes lun og fugtig af Golfstrømmen.

Vi ankommer til hovedbyen Hugh Town på øen Skt. Mary's om morgenen. Hugh Town er en smuk og charmerende by, der huser størstedelen af øernes befolkning. Star Castle, en fæstning fra det 16. århundrede, troner over byens smalle, snoede gader, som er fyldt med små butikker, hyggelige caféer og indbydende pubber.

Om eftermiddagen sejler vi videre til den næststørste af øerne, Tresco. Man kan nå hele øen rundt på et par timer, og færre end 200 mennesker kan kalde øen for deres hjem.

Øernes mest berømte seværdighed uden sammenligning ligger på Tresco – de verdensberømte haver Abbey Gardens. De ligger omkring ruinerne af et benediktinerkloster fra middelalderen, og disse imponerende haver etableret af politikeren og filantropen Augustus Smith i det 19. århundrede.

Det varme, fugtige klima på Scilly giver de perfekte forhold for hundredvis af plantearter fra hele verden, hvoraf mange ikke kan vokse andre steder i Storbritannien. Guldfasaner spankulerer stolt rundt i de frodige blomsterbede, og middelalderbuer, modernistiske skulpturer, frodige planter og rislende springvand møder én, hver gang man runder et hjørne.

Denne jordiske Edens Have kan også byde på Valhalla-museet, som er samling af galionsfigurer fra skibe, der er forlist omkring øerne. Det er uden tvivl den mest spektakulære have i Storbritannien.

Morgenmad, frokost og middag om bord.

Dag 9
Fowey, England

Fowey er en lille by på den engelske sydkyst, som ligger i grevskabet Cornwall. Byen, som er opkaldt efter floden af samme navn, ligger mellem Cornwalls bølgende grønne bakker og det rolige vand i Den Engelske Kanal. Fowey var engang et kendt tilholdssted for smuglere og pirater, der glad og gerne angreb forbipasserende skibe og smuglede luksusvarer som te, tobak og spiritus ind i England.

I den victorianske periode bragte jernbanernes fremkomst dog en ny befolkningsgruppe til byen – solhungrende turister, der ønskede at nyde det rene hav og den friske luft langt væk fra de store industrielle byers snavs og sod.

Her ligger store herskabelige huse og hoteller langs vandkanten, og restauranter og caféer frister den besøgende med lokale delikatesser. Selvom byen ikke har de strande, som nogle af Cornwalls andre feriesteder har, gør den perfekte havn den til et mekka for vandsportsentusiaster, der kan vælge mellem den rolige flod eller det åbne hav.

Fowey er den ideelle port til Cornwall. Nærliggende attraktioner inkluderer de enorme tropiske drivhuse i Eden Project, berømte feriesteder som Padstow og Newquay, og selvfølgelig en betagende udsigt over Cornwalls kyst – uden tvivl nogle en af de smukkeste i Storbritannien.

Morgenmad, frokost og middag om bord.

Dag 10
Portland, England

Portland er forbundet til det engelske fastland via en smal dæmning, og øen Isle of Portland ligger stolt i Den Engelske Kanal og vogter over nogle af verdens travleste sejlruter. Portland ligger op ad den enorme Chesil Beach, som med sine 28 km er den længste strand i Storbritannien, og beskytter også en ferskvandslagune, som er et livsvigtigt habitat for dyreliv, som samtidig er et Ramsarområde.

Regionen er en del af jurakysten, på engelsk Jurassic Coast, som er på UNESCO’s liste over verdensarv. Kysten er kendt for sin utrolige geologi og de mange fossilfund.

Portland er måske bedst kendt for den lokale Portland-sten (en kalksten), der er brugt i legendariske bygninger som St. Paul's Cathedral og FN's hovedkvarter. Byen ligger i hjertet af en stor lagune, som er dannet af en række moler.

Dens strategiske position gjorde den til en vigtig flådebase under begge verdenskrige, og dens beskyttede vande gør den i dag til et paradis for vandsportsentusiaster. På øens sydligste spids ligger det legendariske Portland Bill fyrtårn, som er et hotspot for fuglekiggere på udkig efter trækfugle, og herfra har man øens bedste udsigt.

Portland er en by, der har måttet genopfinde sig selv mange gange, fra stenbrudssamfund til smuglercentral, fra flådebase til fæstningsby og i dag til en af de mest populære sommerdestinationer i England. Der ligger strande på tre sider af byen, så der er næppe noget andet sted med bedre adgang til havet. Samtidig giver den moderne vejforbindelse let adgang til fastlandet, hvor man kan udforske hele Englands Jurassic Coast.

Morgenmad, frokost og middag om bord.

Dag 11
Portsmouth, England – afmønstring og hjemrejse
Havnebyen Portsmouth ved Den Engelske Kanal

Portsmouth er uden tvivl Storbritanniens førende havneby. Den ligger tæt på London på Englands sydkyst og fylder hele Portsea Island, som dermed er den tættest befolkede ø i Storbritannien.

Portsmouth har spillet en central rolle i britisk maritim historie og ligger i hjertet af et omfattende netværk af vandveje. Det var fra denne havn, at legendariske skibe som Mary Rose, Challenger-ekspeditionen og Nelsons Trafalgar-flåde sejlede ud.

Portsmouth er i dag en travl og pulserende by og et knudepunkt for store containerskibe, der fragter gods fra hele verden, færger, der sejler til kontinentaleuropa og den eneste rute med luftpudebåd (den hurtigste rute til Isle of Wight).

På denne vores rejses sidste dag er det blevet tid til at tage afsked med officererne og besætningen på Ocean Albatros. Efter morgenmaden og afskeden med skibet kører vi til Londons lufthavn Heathrow, hvorfra vi flyver hjem til Danmark.

Morgenmad om bord.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 24.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltkahyt/enkeltvær.
  • Tillæg for Kat. G: kr. 6.398,-
  • Tillæg for Kat D: kr. 16.198,-
  • Tillæg for Kat C: kr. 19.598,-
  • Tillæg for Kat C superior: kr. 21.498,-
  • Tillæg for Kat C XL: kr. 23.498,-
  • Tillæg for Kat E: kr. 18.598,-
  • Tillæg for Kat B: kr. 31.298,-
  • Tillæg for Kat A: kr. 45.498,-
Tillæg for opgradering af kahyt pr. person

Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger

  • Tillæg for Kat C: kr. 1.998,-
  • Tillæg for Kat C superior: kr. 3.098,-
  • Tillæg for Kat C XL: kr. 4.198,-
  • Tillæg for Kat E: kr. 1.398,-
  • Tillæg for Kat B: kr. 8.698,-
  • Tillæg for Kat A: kr. 16.798,-
3-personers kahytter
Kontakt Albatros Travel for pris.
Børnerabat 2-15 år
Kontakt Albatros Travel for pris.  Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning. Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder ved min. 15 betalende gæster
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam om bord
  • Direkte fly København-Lissabon og London-København
  • To nætter på turistklassehotel i Lissabon med morgenmad i delt dobbeltværelse
  • Velkomstmiddag i Lissabon
  • Byrundtur (heldag) med frokost i Lissabon på dag 2
  • Transport lufthavn – hotel og hotel – skib i Lissabon
  • 8 nætters krydstogt med Ocean Albatros i delt udvendig dobbeltkahyt (kategori D) med bad/toilet
  • Halvdagsudflugt til Abbey Gardens på Scillyøerne på dag 8
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Helpension på togtet fra aftensmad dag 3 til og med morgenmad dag 11
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  •  Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  •  Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  •  Tillæg for enkeltkahyt/enkeltvær.
  •  Tillæg for opgradering af kahyt
  •  Evt. måltider på land og før og efter togtet
  •  Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  •  Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt på skibet samt juice o.l. til morgenmaden om bord
  •  Drikkepenge til skibets personale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 16 pr. person pr. nat om bord
  •  Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  •  Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  •  Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Hvordan er kahytterne og suiterne?

Der er 95 passagerkahytter og -suiter på skibet i alt. Der er både udvendige kahytter, balkonkahytter og suiter med havudsigt. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Desuden er der enkelt- og trippelkahytter om bord. Alle kahytter har eget bad og toilet og individuel temperaturregulering. Der er endvidere hårtørrer, tv, safetyboks, køleskab, adskillige 230 W-stikkontakter og USB-stik. Derudover er der badekåber, tøfler og toiletartikler (kropsolie, bodylotion, shampoo).

Familiesuite på 50 m2 – BS (Brynhilde-suite)

Den største af alle kahytter om bord på Ocean Albatros er familiesuiten. Denne suite ligger på dæk 7 og har to sammenhængende suiter med fransk altan. Der er plads til op til 5 personer. Kahytten har to dobbeltsenge og en sovesofa.

Premiumsuite på 45 m2 – FS (Freydis-suite)

Den næststørste af alle kahytter om bord på Ocean Albatros er premiumsuiten. Denne 2-værelses balkonsuite har en dobbeltseng (eller to enkeltsenge), en sovesofa, bord og stol og et rummeligt badeværelse. Beliggende på dæk 4.

Kategori A – Juniorsuite på 39 m2

De 4 juniorsuiter om bord på Ocean Albatros har en fantastisk udsigt fra deres placering højt oppe på skibet på dæk 7. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, sovesofa, siddeområde, et rummeligt badeværelse og en privat balkon. Suiten har plads til op til 3 personer.

Kategori B – Balkonsuite på ca. 30-32 m2

Ocean Albatros har 2 balkonsuiter, der begge ligger på dæk 6. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et siddeområde, badeværelse og en stor altan. Det er plads til 2 personer.

Kategori C XL – Stor balkonkahyt på ca. 25-30 m2

De store balkonkahytter ligger på dæk 4. Der er en balkon, en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et badeværelse.

To af kahytterne i kategori C XL er en smule større og er udstyret med faciliteter for personer med handicap, såsom større badeværelse og døråbninger, der er lettere at komme igennem.

Kategori C Superiorkahyt – ca. 22-25 m2

Den mest almindelige type kahyt på Ocean Albatros ligger på henholdsvis dæk 4 og 6. Kahytterne har en balkon, en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et badeværelse. Her er også et siddeområde med bord og stol. Derudover er nogle af kahytterne udstyret med en sofa, der kan anvendes som seng til en tredje person i kahytten. Hvis du ønsker at reservere to kahytter med en dør imellem, er det muligt i denne kahytskategori (på forespørgsel).

Kategori C Balkonkahyt – ca. 18-22 m2

Denne kahytstype ligger på henholdsvis dæk 4 og 6. Kahytterne har en balkon, en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et badeværelse.

Kategori D med koøje – 13-22 m2

Standardkahytterne på Ocean Albatros ligger tæt det såkaldte ”Mud Room” (skibets omklædningsrum, hvor der også opbevares gummistøvler og varmt overtøj), og der er dermed hurtig adgang til Zodiac-platformene ved landgange. Kahytterne er praktiske, hvis du har begrænset mobilitet og gerne vil have kort afstand til Zodiacs’ene. Alle standardkahytter har en dobbeltseng eller 2 enkeltsenge og et badeværelse. Kahytterne ligger på henholdsvis dæk 3 og 4. Bemærk venligst, at kahytternes layout og størrelse kan variere.

Kategori E Kahyt med fransk altan – 14 m2

Kahytterne i kategori E har en fransk altan, en queen-size seng (150x200 cm), gulv-til-loft-vinduer og et badeværelse. Alle kahytterne ligger på dæk 7.

Kategori F Trippelkahyt med koøje – 22 m2

Der er to trippelkahytter med koøje om bord, begge med eget badeværelse. Kahytterne ligger på dæk 3, tæt på det såkaldte ”Mud Room” (skibets omklædningsrum, hvor der også opbevares gummistøvler og varmt overtøj), og der er dermed hurtig adgang til Zodiac-platformene ved landgange. Trippelkahytterne har normalt enkeltsenge, men der kan også laves en dobbeltseng og en enkeltseng.

Kategori G Singlekahyt – 14 m2

Standard enkeltkahyt, som ligger på dæk 3. Kahytterne ligger tæt det såkaldte ”Mud Room” (skibets omklædningsrum, hvor der også opbevares gummistøvler og varmt overtøj), og der er dermed hurtig adgang til Zodiac-platformene ved landgange.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse.

Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer.

Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af Zodiac typen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer.

Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek.

Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Rejsen er underlagt Albatros Travel’s almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute.”

-Søren Rasmussen

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). Vi anmoder derfor om, at en paskopi indsendes til Albatros umiddelbart efter en eventuel rejsebestilling. I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller andet gyldigt billed-ID, som opbevares indtil krydstogtets afslutning. 

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Informer rejselederen, såfremt du ønsker at gå på egen hånd i land.

2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.

3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne, og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.

4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).

5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets.

6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage.

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse omkring i Nordatlanten kræver relativt stor variation i beklædningen. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for. 

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. Om bord på Ocean Albatros er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Hånden på hjertet

At være på ekspeditionstogt

Et ekspeditionskrydstogt er noget helt særligt, deraf også ordet. Vi er ude i områder, hvor der er mange faktorer som vind og vejr der kan påvirke turen. Nogle gange kan vejret holde os tilbage og en tyk tåge kan gøre at vi kommer senere frem – sikkerhed frem for alt. Og andre gange fører en venlig strøm os tidligere mod målet.

Nogle gange stopper vi for at nyde synet af en hval i leg, se en isbjørn jage på en isflage, eller vi bliver lidt længere i en lille grønlandsk bygd, fordi der holdes byfest eller man har trukket en sæl i land.

Derfor er sejltiderne i programmet vejledende, og man må påregne, at det kan forskubbes til den ene og den anden side eller at der må byttes om på rækkefølgen på anløbene. Det er dog altid vores intention at holde programmet så tæt på det udsendte som muligt. Men når man drager på ekspeditionskrydstogt, så må man være forberedt på lidt af hvert. Vi er dog altid sikre på at der er store oplevelser i vente.

Giv en hånd...

På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet. Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand. Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser