Unik opdagelsesrejse på den eventyrlige Irrawaddy-flod i det uberørte Burma (Myanmar) med 7 dages krydstogt og besøg i Yangon og på Bagansletten
Besøg Burma og rejs tilbage i tiden, hvor eventyrrejser som på Kiplings tid stadig eksisterer. I 7 dage sejler vi på landets livsnerve, Irrawaddy-floden, om bord på RV Indochina Pandaw, hvor forkælelse i de skønneste omgivelser venter. Inden vi går om bord på skibet, når vi både at se Yangon med den imponerende Shwedagon-pagode samt opleve den naturskønne Inle-sø.
Floden fører os til egne af Burma, som kun er besøgt af de få. Tusindvis af templer, pagoder og stupaer ligger strøet hen over det smukke landskab og kan ses fra skibet. I land besøger vi seværdigheder og små landsbyer langt fra alfarvej og kommer vi tæt på den gæstfri befolkning, når vi går på markeder og nyder det burmesiske køkken. Sydøstasiens største seværdighed venter på Bagan-sletten, hvor tusindvis af templers gyldne tage og spir pryder landskabet.
-
Type Rundrejse, Krydstogt, Albatros-eventyr i små skibe, Flodkrydstogt, Eksotisk krydstogt, Kulturkrydstogt
-
Rejseleder Dansk
-
Visum Ja
-
Vaccination Ja
-
Valuta Kyat, euro, amerikansk dollar
- Dag 1
- Afrejse fra Danmark
- Dag 2
- Ankomst til Yangon, Burma. Markedsbesøg, kolonitidsarkitektur og Shwedagon-pagoden
- Dag 3
- Yangon - Inle-søen
- Dag 4
- Sejltur på Inle-søen til pælehuse, flydende haver, markeder og templer
- Dag 5
- Inle-søen – Heho – Mandalay. Ombordstigning og byrundtur i Mandalay
- Dag 6
- Mingun
- Dag 7
- Kyauk Myoung og landsbybesøg
- Dag 8
- Sagaing, Ava, Amarapura og solnedgang ved U Bein Broen
- Dag 9
- Yandabo - Pakokku
- Dag 10
- Pakokku til Bagan
- Dag 11
- Bagan
- Dag 12
- Bagan. Fly til Yangon, tid på egen hånd og hjemrejse
- Dag 13
- Ankomst til København
RV Indochina Pandaw
Båden er 52 meter lang, blev bygget i 2009 i Vietnam og blev sejlet til Myanmar i 2011. De blot 30 kahytter er fordelt på Main og Upper Deck, alle udvendige med panoramavinduer og udgang til dækket. Her er i alt fire dæk og masser af plads til at bevæge sig omkring på. På Upper Deck findes 20 af de populære kahytter med herlig udsigt fra dækket.
På Main Deck findes yderligere 10 kahytter samt restauranten, hvor køkkenet serverer både asiatisk og europæisk mad. På soldækket, der delvis er overdækket af en markise, kan du nyde solen og udsigten fra en af de behagelige solsenge. På Lower Deck findes en lille spa-afdelingen, der tilbyder forskellige skønheds- og spabehandlinger. Der er gratis internet på de fælles arealer, men forbindelsen er de fleste steder dårlig og man skal ikke altid forvente at kunne bruge wifi ombord!
Atmosfæren på båden er afslappet og meget uformel. Der er ingen dresscode, heller ikke i forbindelse med middagene. Vores rejseleder holder foredrag og viser film ombord samt informerer om næste dags udflugter og aktiviteter.
Kahytterne er alle velindrettede med eget bad og toilet og har skydedørene ud til dækket, så man kan nyde udsigten både fra dækket og inde fra kahytten. Der er også minibar, aircondition, sikkerhedsboks, hårtørrer samt badekåbe og slippers.
Dagsprogram
OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.
Fra København sætter vi kursen mod Sydøstasien.
Vi lander i Burmas største by, Yangon, om morgenen. Yangon, som tidligere hed Rangoon, var landets hovedstad fra englændernes erobring af det nordlige Burma i 1885 frem til 2005, hvor hele statsadministrationen blev flyttet til byen Nay Pyi Taw, små 400 kilometer nord for Yangon.
Selvom Yangon ikke længere er landets hovedstad, er byen dog stadigvæk landets økonomiske og intellektuelle centrum, og denne tropiske storby byder på et spændende miks af moderne byliv, smukke buddhistiske pagoder og noget af Sydøstasiens mest velbevarede britiske kolonitidsarkitektur.
På vejen til hotellet har vi et kort fotostop ved den royale Saraweik-båd, som er en kopi af en gammel kongebåd. På hotellet er der mulighed for at få et lille hvil, inden vi spiser frokost på en lokal restaurant. Herefter går vi en tur i Yangons gamle kvarter fra kolonitiden. Mange af de gamle bygninger står stadig intakt og giver et unikt indblik i en tid, der var. Vi lægger også vejen forbi det lokale frugtmarked og Bogyoke-markedet, også kendt som Scott Market, hvor man kan finde alt fra antikt Burmask kunsthåndværk til ædelstene, kunstgallerier og lokale specialiteter. Markedet er opkaldt efter James George Scott, en britisk tjenestemand, som brugte mange år af sit liv i det britiske Burma, og som introducerede befolkningen til fodbold – i dag landets mest populære sport. Da landet blev selvstændigt i 1948 blev Scott Market officielt omdøbt til Bogoyke Aung San.
Sidst på eftermiddagen gør vi det sidste stop på vores udflugtsprogram, ved Yangons ubetinget mest berømte bygningsværk: den betagende smukke guld- og juvelbesatte Shwedagon-pagode, der troner majestætisk på den hellige bakke Singuttara midt i byen. Uanset hvor i Yangon, man befinder sig, kan man altid orientere sig i forhold til den 98 meter høje, forgyldte pagode.
Ifølge legenden er Shwedagon-pagoden 2.500 år gammel, mens arkæologer anslår, den er bygget mellem 6.-10. århundrede. Pagoden er landets vigtigste buddhistiske helligdom, med besøg af mange tusinder af pilgrimme hvert år, og det siges, at den blev bygget for at beskytte otte hår fra selveste Buddha. På denne tid af dagen er der en meget fortættet atmosfære, og templet emmer af religiøsitet.
Dette tidspunkt på døgnet er det bedste at besøge stedet på. Her hersker der nemlig en herlig stemning, når troende og ikke troende mødes med lokale familier på picnic og de stadig få turister. På dette tidspunkt er lyset også flottest, og vi ser solnedgangen over Yangon fra tempelområdet.
Vi runder dagen af med en velkomstmiddag på en lokal restaurant inden vi går til ro.
Overnatning i Yangon.
Efterhånden som vi nærmer os Inle-søen, passerer vi masser af flydende landsbyer bygget på meter høje pæle i vandet. Vi sejler tæt forbi badende børn, tøjvaskende kvinder og fiskende mænd.
Efter to timers sejlads fra Sagar når vi vores endelige mål, den 116 km² store ferskvandssø Inlé. Den ligger i 900 meters højde, smukt omgivet af frodige, grønne bjerge. På søen både bor og arbejder cirka 70.000 personer fra intha-folket. Alle huse står på pæle, og i de karakteristiske flydende haver dyrkes alt fra tomater til appelsiner.
Vi sejler direkte til vores resort som ligger på søens østlige bred i rolige omgivelser lidt tilbagetrukket fra søens livlige (og til tider larmende) bådtrafik. Herefter er der tid på egen hånd, mens roen sænker sig over Inle-søen. Mon ikke en tur i poolen eller en kold drink eller øl fra baren frister? Er vejret med os, kan vi se frem til en af de smukkeste solnedgange ved søen.
Overnatning ved Inle-søen.
I dag ser vi nærmere på livet i og omkring søen. Fiskeri er stadig en vigtig indtægtskilde, og de lokale fiskere praktiserer en helt særlig rostil, der ikke sådan lige lader sig kopiere: De står op i båden og ror med det ene ben snoet om åren. På denne måde har de begge hænder fri til at sænke deres fiskeruser, og denne nærmest akrobatiske stil er imponerende at se på.
Vi ser landsbyer, som står på pæle ude i søen, og de dertil flydende haver, hvor der dyrkes flere former for afgrøder, blandt andet tomater, agurker og auberginer. Trafikken på søen er en blanding af langhalebåde, der transporterer mennesker omkring, og bønder, der sejler omkring i deres robåde, for at indsamle planter til deres flydende markeder.
Vi går i land på søens vestbred og besøger Inn Dein-pagodekomplekset, der ligger godt gemt og nås via en række trappetrin. Der venter endnu et imponerende syn, når vi ser, hvordan stupaerne nærmest vokser op af jorden, og hele området virker som om, det er gået i ét med naturen.
Vi skal også se Shandel-statens vigtigste hellige pagode, Phaung Daw Ow-pagoden fra det 18. århundrede. Her opbevares fem små buddhastatuer, der hvert år sejles rundt på Inle-søen i forbindelse med søens vigtigste festival. Igennem årene har pagoden nærmest udviklet sig til et pilgrimsmål, og de fem buddhafigurer er så overplastret med bladguld, at de i dag næsten har mistet deres former.
Undervejs spiser vi frokost på en lokal restaurant og besøger også et af de lokale markeder, som flytter rundt i området alt efter ugedag.
Overnatning ved Inle-søen.
Efter morgenmaden på hotellet kører vi den korte vej til lufthavnen i Heho. Herfra tager det under en time at flyve til Mandalay. Med et imponerende antal buddhistiske pagoder – mere end 700 – og et stort antal klostre er Mandalay Burmas absolutte religiøse centrum. Ud af landets 500.000 buddhistiske munke bor cirka 60 procent i Mandalay og lever et liv i askese ud fra århundredgamle principper og ritualer. Mandalay er desuden kendt for sine rige kunst- og kunsthåndværkstraditioner. Under det burmesiske kongedømme, hvis sidste hovedsæde var her i Mandalay, var mange af de lokale kunstnere og kunsthåndværkere leverandører til hoffet, og de stolte, kreative traditioner består den dag i dag.
Ved ankomsten til Mandalay indkvarterer vi os om bord på skibet og nyder en velkomstdrink, og efter frokost tager vi på udflugt i Mandalay, hvor første stop bliver den berømte Mahamuni-pagode. Midt i pagodens fortættede atmosfære findes en Buddhafigur, hvorpå der igennem flere hundrede år er blevet påklistret bladguld. Som et sjovt kuriosum kan det nævnes, at Buddhafiguren hver morgen får børstet tænder og renset negle af templets munke. I området ser vi også nærmere på, hvordan guld bliver banket ud til bladguld.
Herefter ser vi det lille, men utroligt smukke Shewendaw-kloster, der for størstedelen består af sirligt og detaljeret udskåret teaktræ. Oprindeligt var bygningen forgyldt både udvendigt og indvendigt, men tiden har sat sine spor, og det er nu kun indenfor lyset kan genskinne i de gyldne flader.
Vi kører tilbage til skibet og nyder vores første middag ombord.
I dag sejler vi ud på Burmas vigtigste og længste flod, Irrawaddy. Vores mål er Mingun, hvor vi skal se Mingun-klokken – en af verdens tungeste klokker på omkring 90 tons. I Mingun ser vi også nærmere på den hvide Hsinbyume-pagode, hvis hvide farve symboliserer det buddhistiske, mytologiske Meru-bjerg.
Tilbage på skibet fortsætter vi vores sejlads op ad floden mens vi spiser frokost ombord. Køkkenpersonalet om bord på skibet giver os en demonstration af, hvad det burmesiske køkken kan byde på. Vi ser hvorledes traditionelle retter såsom te-bladssalat og ingefærsalat tilberedes, og hvilke ingredienser, der indgår. Til sidst serveres de færdige retter, og interesserede kan få opskrifterne udleveret.
Efter frokosten vil vi se hvordan man bærer de traditionelle Longyi, som stort set alle burmesiske mænd bærer. Og der vil også være mulighed for at nyde en cocktail ombord inden vi sammen spiser middag.
Mens vi spiser morgenmad når vi landsbyen Kyauk Myong, som er kendt for deres produktion af Glazed krukker. De største kan indeholde mere end 150 liter vand!
Vi spiser frokost ombord på skibet og i løbet af eftermiddagen lægger vi til ved en tilfældig landsby hvor vi går en tur omkring og ser nærmere på hverdagslivet her.
Om aftenen spiser vi middag ombord på skibet.
Vi kører i bus gennem det bakkede landsskab til Sagaing, som efter Bagans fald var hovedstad i en ganske kort periode. Der er en smuk udsigt fra bakketopperne ud over landskabet og Irrawaddy-floden.
Inden vi returnerer til skibet og spiser frokost besøger vi en sølv workshop og Sun-U-Ponnya-Shin Pagoden fra det 14. århundrede.
Efter frokost fortsætter vi til den gamle hovedstad Ava, som var landets hovedstad fra 1365-1842. Byen ligger fantastisk godt strategisk placeret på en ø mellem Irrawaddy- og Myitnge-floden. Vi tager på rundtur i Ava i hestekærrer og ser på Bargayar-klostret, hvor de kongelige burmesere fik deres uddannelse. Klostret er rigt udsmykket med træudskæringer.
Vi fortsætter til Amarapura (”den udødelige by”) som i en periode på 50 år (1783-1833) var landets hovedstad. Her besøger vi den berømte 1,2 kilometer lange U Bein Bro, verdens længste gangbro i teaktræ. Den hviler på mere end 1.000 bropiller hen over Taungthaman-søen og forbinder Taungthaman-øen med fastlandet. Selvom U Bein broen er mere end 200 år gammel, er den stadig i fin stand. Broen er en af Burmas mest fotograferede seværdigheder, og der er ofte et leben af lokale på gåben eller cykel hen over broen.
Middagen nyder vi igen på skibets restaurant og efter middagen underholdes vi med en klassisk burmesisk danseopvisning.
Vi ankommer til Yandabo, en pittoresk landsby berømt for sin produktion af lervarer. Landsbyen er også interessant ud fra et historisk perspektiv, da det var her fredstraktaten mellem briterne og burmeserne blev underskrevet i februar 1826 efter den første Anglo-Burmesiske krig. Vi besøger nogle af de lokale værksteder og ser, hvordan lervarerne bliver til. Efterfølgende besøger vi landsbyens skole (vi tager forbehold for, at skolen er åben den pågældende dag).
Vi fortsætter vores færd ned af Irrawaddy-floden og når det punkt hvor en anden stor flod – Chindwin-floden løber ud i Irrawaddy-floden.
Efter endnu en dejlig morgenmad på skibet, stiger vi ombord på en Trishaw (en slags trehjulet cykeltaxi), som tager os gennem Pakokkus myldrende gader. Vi lægger vejen forbi byens markeder, og kigger på alskens varer, der sælges og købes her.
Vi forlader Pakokku og efter frokosten nærmer vi os så småt en af Sydøstasien største seværdigheder, Bagan. Bagan er et 42 km² stort sletteområde, som er hjemsted for mere end 3.000 historiske, buddhistiske templer. Så langt øjet rækker, popper de karakteristiske, spidse tempeltårne op i det flade slettelandskab, og det hele har et skær af mystik og uvirkeligt eventyrlandskab over sig. Starten på byggeriet af det første tempel på Bagan-sletten fandt sted i 1057 efter vor tidsregning. Konge efter konge føjede flere og flere templer til, lige indtil Kublai Khans mongolske tropper 230 år senere erobrede området.
4.400 templer blev bygget på sletten, og på trods af naturmæssige udfordringer som jordskælv, oversvømmelse og erosion består mere end 3.000 templer den dag i dag. Området kandiderer til at komme på UNESCO’s liste over verdens kulturarv, men en verserende tvist mellem myndighederne og UNESCO om renoveringsmetoder har sat processen på pause.
Vi ser nogle af Bagan-slettens mest betydningsfulde pagoder, heriblandt Ananda-templet, et hvidkalket mesterværk, som kombinerer Mon-arkitektur med indisk arkitektur. Ifølge legenden fik kong Kyanzittha dræbt de otte munke, der byggede templet, så de ikke kunne bygge et lignende tempel andetsteds.
Vi har endnu en dag til at udforske de mange templer i området mens vores skib ligger her.
Det er blevet tid til at forlade skibet, og efter morgenmaden tjekker vi ud fra skibet og kører til lufthavnen i Bagan, hvorfra vi flyver tilbage til Yangon.
Vi har det meste af dagen til at gå på opdagelse i Yangon, og vi spiser afskedsmiddag sammen. Der vil være mulighed for at tage et bad og skifte tøj, inden vi flyver hjem efter midnat.
Prisinformation
- Tillæg for enkeltkahyt
- Upper Deck kr. 14.998,-
- Tillæg for opgradering af kahyt
- Opgradering af dobbeltkahyt til Upper Deck kr. 1.298,-
- Prisen inkluderer
-
- Dansk rejseleder
- Fly København* – Yangon t/r med mellemlanding
- 3 lokale flyvninger
- 7 nætter ombord på RV Indochina Pandaw i valgt kahyt type. (Standard-kahyt på Main Deck, eller opgradering til Upper Deck mod tillæg på 1.298,- per person)
- Udflugter og entréer jf. dagsprogram
- Indkvartering i delt dobbeltværelse
- 10 x frokoster (dag 2-11)
- 9 x middage (dag 2 og 5-12)
- Skatter og afgifter
* Mulighed for at rejse fra Billund, Aarhus eller Aalborg med forbehold for ledige flypladser og mod gebyr. Fra kr. 948,- per person
- Prisen inkluderer ikke
-
- Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
- Gouda Årsrejseforsikring og Seniorrejseforsikring
- Eventuel opgradering til kahyt på Upper Deck, tillæg kr. 1.298,- per person
- Tilslutning med indenrigsfly fra kr. 1.498,-
- Eventuelle ekstra arrangementer
- Tillæg for enkeltværelse
- Visum til Burma USD 50,-
- Drikkepenge til lokalguider og chauffører (ca. USD 50,- pr. person)
- Personlige fornødenheder
- Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
- Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer”
Praktiske oplysninger
Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
Oplysninger om rejsen
Visum til Burma
Valuta
Møntfoden i Burma er kyat (MMK). I Burma veksles lettest fra US-dollar og nogle få steder også fra euro. Anden valuta accepteres sjældent. Hæveautomater bliver der stadigt flere af – især i de større byer, herunder Yangon og Mandalay. Selvom der flere og flere steder kan betales med kreditkort (Visa og MasterCard), råder vi til, at man medbringer nye US-dollarsedler som veksles til kyat i Burma og ellers tager et kreditkort med til at supplere med.
Bagage
Det er en god ide at medbringe en lommelygte og en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Deltagerantal
Mere om Burma
Beklædning
Under rejsen besøger vi templer og andre helligdomme, hvor ’tækkelig’ påklædning er påkrævet. Det betyder, at evt. shorts og kjoler SKAL dække knæene (gælder begge køn). Ligeledes er nedringede bluser ikke tilladt, og skuldrene skal også være tildækket ved besøg i templer og lignende.
Desuden er det ikke tilladt at have sko eller strømper på ved besøg i templer og andre helligdomme. Man kan med fordel tage sandaler eller klip-klappere på de dage, hvor der er tempelbesøg.
Generelle forhold
Rejsens krav til fysisk formåen
Rejseforsikring
Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.
Drikkepenge
Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
Pas
Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.
Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.
Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.